پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کاخ دلما باهچه استانبول

کاخ دُلماباهچه در محله بشیکتاش شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی و در شرق تنگه بسفر واقع شده‌است. اگر به سمت جنوب شرقی میدان تکسیم بروید می توانید کاخ دولما باهچه را پیدا کنید.

کاخ دلما باهچه در اواسط قرن ۱۹، درست در نزدیکی بسفر ساخته شد و از آن پس جای کاخ توپکاپی را گرفت. از آن جا کاخ توپکاپی دیگر از نظر سلطان عبدالمجید از مد افتاده بود، دستور به ساخت کاخ دیگری داد.

کاخ دلما باهچه به سبک نئوباروک (۱) و در قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند.

در کاخ باشکوه دلما باهچه که به صورت متقارن ساخته شده، ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی به چشم می خورد. همچنین یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی و زیبا در سالن رقص کاخ دلما باهچه وجود دارد که ۳۶ متر ارتفاع دارد. کاخ دلمه باهچه اسکله ای ۶۰۰ متری دارد و دو ورودی چشمگیر به دو حیاطش متصل می شوند.

تا پیش از جمهوری ترکیه، دلما باهچه خانه سلاطین بود و پس از آن مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدیدش از استانبول در آن اقامت می گزید. جالب است بدانید که آتاتورک در همین کاخ از دنیا رفت.

امروزه کاخ دلما باهچه به عنوان موزه کاربری دارد و مهمانخانه کاخ نیز برای پذیرایی از میهمانان سیاسی خارجی و مهم ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه کاخ دلما باهچه سه بخش دارد که عبارت اند از:

موزه مجموعه های کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت.

آدرس کاخ دولما باهچه استانبول:Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 1 =