موزه فرش استانبول

شهر استانبول مملو از جاذبه های فرهنگی است که از جمله آنها باید موزه فرش استانبول “halimuzesi“را نام برد.

می توان گفت موزه فرش استانبول یکی از جذاب ترین و پربازدید ترین موزه های استانبول است که محل نگهداری فرشهای نفیس از قرن چهاردهم تا بیستم میلادی است.

در این موزه 488 فرش نفیس با طرحها و نقوش ظریف نگهداری می شود که می تواند ساعاتی شما را مات و مبهوت کند.

فرشهای نگهداری شده در این موزه متعلق به دوره های مختلف تاریخی نظیر سلجوقیان و عثمانیان هستند که هر کدام طرح و نقش خاص خودشان را دارند.

طرح و نقش برخی آثار موجود در موزه برگرفته از هنر کاشی کاری و خط کوفی دوران سلجوقیان است.

علاوه بر این برخی از آثار متاثر از عصر ملوك الطوایفی در آناتولی (قرن چهارده و پانزدهم) بوده و طر‌ح‌ غالب آنها تصاویر حیوانات و طبیعت است.

اما طرح قالب در فرشهای دوره ی اول عثمانی، اشکال هندسی و تصاویر گل و گیاه است.

در قرن 16 و 17 و در دوران کلاسیک عثمانی طرح قالیهای تغییر چشمگیری یافته و در این دوره می توان زیباترین نمونه ها را در هنر قالیبافی مشاهده کرد.

آثار موزه فرش استانبول به صورت دوره ‌ای در سه گالری در معرض نمایش هستند که در گالری اول، آثار عصر ملوک الطوایفی در آناتولی (دوره اول عثمانی) در گالری دوم، آثار دوره ی عثمانی در آناتولی مرکزی و شرقی و در گالری سوم نیز آثار بزرگ دوره ی عثمانی به نمایش گذاشته می شود.

موزه فرش استانبول که با نام موزه فرش سلطان احمد هم معروف است در سال 1979 در عمارت حونکار مسجد سلطان احمد افتتاح شد، اما سالها بعد محل موزه به عمارت ایاصوفیه انتقال پیدا کرد.

هدف از تاسیس موزه فرش در استانبول، حفاظت از فرشهای تاریخی و معرفی و انتقال آنها به نسلهای آینده بوده است.

نحوه دسترسی به موزه فرش استانبول
اگر می خواهید تاریخ و تمدن ملت ترکیه را به صورت یک جا مشاهده کنید بهتر است حتما در برنامه سفر خود به شهر بی نظیر و تماشایی استانبول بازدید از موزه فرش آن را نیز جای دهید ، مسیر سبز به آن دسته از دوستداران تاریخ و آثار به جا مانده از آن توصیه می کند به هیچ عنوان تماشای این موزه از نزدیک را از دست ندهند چرا که فرش های قرار گرفته در این موزه توانسته اند به عنوان یکی از بی نظیر ترین و شگفت انگیز ترین فرش های به جا مانده در سرتاسر جهان شناخته شوند .

برای دسترسی به این موزه تنها کافی است تا گردشگران و افراد علاقه مند خود را به محله فاتیح برسانند و برای این امر افراد می توانند با انواع وسیله نقلیه درون شهری مانند اتوبوس خود را به ایستگاه نزدیک به میدان سلطان احمد برسانند چرا که این محله فاتیح در نزدیکی میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد .

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه فرش استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =