چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول، یکی از معروفترین خیابان های استانبول و شاید معروفترین خیابان شهر استانیول است، روزانه صدها هزار نفر از توریست ها و اهالی استانبول از این خیابان بازدید می کنند. صفحه خیابان استقلال استانبول در ویکی پدیا بیانگر این موضوع است که در آخر هفته ها تا ۳ میلیون نفر در یک روز از این خیابان بازدید می کنند.

ابتدای این خیابان ۱۴۰۰ متری میدان تکسیم استانبول است (واقع در Beyoglu منطقه تاریخی در استانبول که به آن Pera نیز می گویند) و این خیابان تا منطقه ای به نام تونل ادامه دارد، تونل، ابتدای دومین خط متروی جهان است که از سال ۱۸۷۵ میلادی این منطقه را به Karakoy توسط فانیکولر متصل کرده است.

خیابان استقلال استانبول محدودیتی ترافیکی دارد به نحوی که به غیر از یک تراموای قدیمی قرمز رنگ به نام نوستالژیک تراموا هیچ وسیله نقلیه دیگری اجازه ی ورود به این خیابان را ندارند البته وسایل نقلیه امدادی، پلیس و نظافت شهری از قاعده مستثنی هستند.

سرتاسر این خیابان ساختمان های قدیمی به جای مانده از اواخر دوران امپراطوری عثمانی (قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی) با سبک های معماری نئو کلاسیک، نئو گوتیک، رنسانس و معماری ملی ترکیه قرار دارد.

خیابان استقلال استانبول همچنین، بسیاری از بناهای مذهبی و سیاسی را نیز در خود جای داده است، کنسولگری های بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، روسیه، سوئد، هلند، یونان و انگلیس نیز در این خیابان جای گرفته اند همینطور موسسه های آموزشی بسیاری از کشور های اروپایی که همگی در خیابان استقلال استانبول واقع شده اند.

در دوران امپراطوری عثمانی این خیابان به نام جاده کبیر شناخته می شد و به نوعی پاتوق روشنفکران آن زمان می بود. و با شکل گیری جمهوری ترکیه در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ این خیابان به خیابان استقلال تغییر نام داد.

کارهایی که می توانید در خیابان استقلال استانبول انجام دهید

از کلیساها، مساجد و عبادتگاه ها دیدن کنید

کلیساهای کمی در این محل وجود دارد اما بزرگ ترین و بهترین آن ها، کلیسای سنت آنتونی پادوا است. معماری نئو گوتیک داخل ین کلیسا بسیار جذاب و گیراست. این کلیسا محل عبادت مسیحیانی است که در کشور مسلمان ترکیه زندگی می کنند. اگر علاقه به بناهای مذهبی داشته باشید ممکن است که تور گشت معنوی یکشنبه ها را هم دوست داشته باشید در این تور از مهمترین کلیساها، مساجد و عبادتگاه های خیابان استقلال و محله های اطراف آن دیدن می کنید.

دیگر مکان های تاریخی که در خیابان استقلال در استانبول دیدن کنید نیز عبارت از کلیسای ارمنی گریگوری، کلیسای کاتولیک رومی، کلیسای ارتدکس یونانی، خانهٔ مولوی گالاتا، کلیسای یادبود کریمه، کنیسهٔ یهودی، یکی از قدیمی‌ترین مساجد استانبول، یک مسجد زیرزمینی و کلیسای واقع بر پشت بام ارتدکس روسی هستند.

در خیابان استقلال خرید کنید

در این خیابان با اجناسی مثل لباس، وسایل دکوراسیون، لوازم ورزشی، عطر و … که برای فروش گذاشته شده خالی کردن حساب بانکی در عرض چند دقیقه، کار خیلی راحتی است! خیلی از مغازه ها، فروشگاه های زنجیره ای برند هستند و به همین دلیل نمی توانید برای قیمت ها چانه بزنید و تخفیف بگیرید. به جای این فروشگاه ها می توانید سراغ مغازه داران محلی بروید که در دو طرف این خیابان هستند و همراه شما می نشینند، چای سیب می خورند و با شما درباره قیمتی که می خواهید پرداخت کنید صحبت می کنند؛ این شیوه سنتی چانه زدن در استانبول است!

از گالری های هنری که در این خیابان وجود دارد دیدن کنید!

در کوچه های پشتی خیابان استقلال، گالری هایی مثل موزه پرا وجود دارد که یکی از گران ترین نقاشی های ترکیه در آن قرار دارد. نمایشگاه های کوچکی در منطقه گالاتا هست که آثار هنرمندان ترکی و بین المللی را به نمایش گذاشته شده است. اگر علاقه به کارهای هنری دارد اما نمی خواهید به گالری ها بروید، نقاشی های خیابانی را امتحان کنید. در بعضی از مناطق استانبول کارهای معروف ترین هنرمندان استانبول به صورت نقاشی های خیابانی نمایش داده می شود.

موزه پرا استانبول

به پاساژ چیچک یا پاساژ گل بروید

پاساژی در خیابان استقلال در استانبول وجود دارد به نام پاساژ چیچک یا پاساژ گل که یک مکان تاریخی معروف شامل کافه ها و رستوران های فراوان هستند. این پاساژ در گذشته یک سالن تئاتر بوده که در اثر آتش سوزی از بین رفته و پس از انقلاب روسیه در سال ۱۳۱۹ زنان روسی که قبلاً در طبقه ثرتمندان بودند، در این مکان به فروش گل پرداختند و این کار باعث شد بعدها نام پاساژ گل را به این مکان بدهند. ساختمان این بنا دارای معماری بی نظیری است و شما می توانید با قدم زدم زیر طاق گنبدی شکل آن به گذشته بروید و یک قهوه هم بنوشید.

  پاساژ چیچک استانبول   

موزه درویشان مسلمان

همانطور که گفتیم در این خیابان به غیر مغازه و غذافروشی های هیجان انگیز جاذبه های تاریخی هم دارد. نمادی از مردم حضرت مولانا که با عنوان موزه درویشان مسلمان در این خیابان قرار دارد که یکی از معروف ترین خانه های درویش های است و در آن می توانید لباس ها، وسایل و کتاب خوانی های آن ها را مشاهده کنید. علاوه بر این در این موزه برنامه های مبنی بر رقص های چرخان درویشان هم اجرا می شود که در واقع برای زنده نگهداشتن این فرهنگ این موزه تشکیل شده است.

موزه درویشان مسلمان

شب‌ های خیابان استقلال در استانبول

شما هیچ وقت منطقه بی اغلو استانبول را ساکت و آرام نخواهید دید، منطقه بی اغلو که خیابان استقلال در آن قرار دارد شب زنده داری های بسیار مهیجی دارد و در طول خیابان جشن های خیابانی، کافه های با نوشیدنی های هیجان انگیز و رستوران ها با ارائه غذاهای سنتی ترکی شب های به یاد ماندنی را به خصوص برای مسافران فراهم می آورد. یک ساختمان قدیمی متعلق به قرن ۱۹ نیز وجود دارد که دیدی ۳۶۰ درجه از افق شهر استانبول به شما می ‌دهد.

خوردنی‌ های خوشمزه خیابان استقلال

گزینه هایی بسیاری برای خوشگذرانی و تفریح در خیابان استقلال در استانبول وجود دارد که یکی از آن ها غذاهای خیابانی ارزان قیمتی است که می توانید در مغازه های آن پیدا کنید، از جمله آن ها صدف پر شده، نان شیرینی ها هستند که در این خیابان دائما در حال پخت شدن و فروخته شدن می باشند. رستورانی به نام ینی لوکانتا یکی از بهترین ها در خیابان استقلال در استانبول است که می توانید از غذاهای خوشمزه ی آن امتحان کنید.

بهترین رستوران های خیابان استقلال

  • رستوران استانبول ۱۹۴۲ | ۱۹۲۴Istanbul (رستوران گران با غذاهای اروپایی)
  • رستوران فیچین | FIccIn (رستوران معمولی با غذاهای ترکی و اروپایی)
  • رستوران لادس | Lades Restaurant (رستوران معمولی و ارزان)
  • رستوران مزه درخت لیمو | Meze By Lemon Tree (رستوران اقتصادی)
  • رستوران ۳۶۰ استانبول | ۳۶۰ Istanbul (رستوران لوکس)
  • پیتزا پرا | Pizzeria Pera
  • مدینتلیار سفرسی | Hatay Medeniyetler Sofrasi (غذای سنتی)
  • بهترین کافه های خیابان استقلال
  • کافه مانداباتماز | Mandabatmaz
  • کافه اسمر | Esmer Cafe
  • کافه مادو | Mado
  • کافه اربن | Urban Cafe
  • کافه رستوران کافکا نارگیل | Kafeka Nargile Cafe Restaurant

خیابان فرانسوی | French Street

یکی از جذاب ترین خیابان هایی که درون خیابان استقلال در استانبول وجود دارد خیابان رنگارنگ فرانسوی است که کوچه و پس کوچه های باریک و تنگی دارد. این خیابان برای کسانی که عاشق عکاسی هستند بهشت از سوژه و جاذبه می باشد. در این رستوران ها هم همان غذاهای سنتی ترکیه سرو می شوند و باید بدانید تنها دلیلی که نام این خیابان را فرانسوی گذاشته اند، دکور و ساختمان های رنگی این خیابان است.

خیابان فرانسوی
به منظور دسترسی به خیابان فرانسوی در استانبول می توانید به ایستگاه تراموای گالاتاسرای بروید و پس از آن وارد خیابان ینی چراشی شوید و به اندازه ی ۳۰۰ متر پیاده روی کنید تا به رنگ های این خیابان جذاب به چشمتان بخورد.

کلیسای سنت آنتوان | Sent Antuan Kilisesi
در خیابان استقلال استانبول کلیسایی به نام کلیسای سنت آنتوان قرار دارد که در قرن بیستم ساخته شده و دارای نمای سفید و قرمز می باشد. این کلیسا از مهمترین کلیساهای کاتولیک استانبول محسوب می شود و محبوبیت خاصی بین مردم استانبول دارا می باشد. این کلیسا در خیابان استانبول است و برای بازدید از آن به دنبال پلاک ۱۷۱ باشید.

کلیسای سنت آنتوان

گالری:کلیسای سنت آنتونی پادوا

مجسمه استقلال نماد استقلال استانبول
همانطور که می دانید پس از این که استانبول در سال ۱۹۲۳ توانست استقلال خودش را بدست بیاورد نام استقلال بر روی آن گذاشته شد؛ از همین رو برای این که بازتابی از رشادت های مردم ترکیه به جهانیان نشان داده شود مجسمه ای با عنوان استقلال در میدان تکسیم استانبول در سال ۱۹۲۸ برپا شد. طبق برآوردها، در آخر هفته های فصل های شلوع در استانبول نزدیک به ۳ میلیون نفر از مجسمه ی استقلال دیدن می کنند.

مجسمه استقلال نماد استقلال استانبول

عکاسی در خیابان استقلال
این خیابان محلی عالی برای آن دسته از عکاسان مبتدی و باتجربه ای است که می خواهند نگاهی عمیق تر به زندگی روزمره در استانبول داشته باشند می توانید عکاسی خود را از خیابان استقلال و بناهای مهم آن شروع کنید و به سمت منطقه برج کلاتا بروید.

بازدید بناهای تاریخی در خیابان استقلال
جالب است بدانید که دومین استگاه قدیمی که در جهان ساخته شده در این خیابان وجود دارد. به این ایستگاه تونل می گویند و در محله قدیمی کاراکوی(گالاتا) در مسیر انتهایی خیابان استقلال در استانبول قرار دارد، این ایستگاه از سال ۱۸۷۵ آغاز به کار کرده‌است.
همچنین، یکی از بهترین مراکز آموزشی ترکیه، دبیرستان آلمانی استانبول (Özel Alman Lisesi) می‌باشد که در نزدیکی تونل واقع شده‌ است.

جاذبه های اطراف خیابان استقلال استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی خیابان استقلال استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =