پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

باسیلیکا سیسترن ( آب انبار کلیسا ) در واقع سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و محل تامین آب قصر و ساختمان های مهم شهر قسطنطنیه ( استانبول امروزی ) بوده است.

این سرداب که ترکیبی از تاریخ و داستان های رمانتیک میباشد دارای 336 ستون غول پیکر با قدمتی 1500 ساله است که سقف سرداب را از ریزش در امان میدارد.

باسیلیکا سیسترن با وسعتی نزدیک به 8900 مترمربع حجم آبی در حدود 80 هزار مترمکعب را در خود جای داده است که تمام ستون های به کار رفته در آن با کله برعکس مدوسا ( یکی از شخصیت های اساطیری رم باستان ) بنا شده اند و امروزه به عنوان موزه تحت سرپرستی سازمان های فرهنگی شهرداری استانبول اداره میشود.

قدمت کل مجموعه به قرن سوم و چهارم میلادی و فرمانروایی کنستانتین اول باز می گردد.

این سرداب در زمان امپراتوری عثمانی به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در قرن شانزدهم میلادی دانشمندی فرانسوی به نام پتروس جولیوس به فرمان پادشاه وقت خود فرانسوای اول که برای تحقیق درباره نسخ خطی و باستانی رم به این دیار سفر کرده بود موفق به کشف این آب انبار شد که جزئیات آن بعدها در سفرنامه خود منتشر کرد.

از زمان ساخت باسیلیکا سیسترن این آب انبار چندین مرتبه در سال های 1723 به دستور سلطان احمد سوم در اواخر قرن نوزدهم، در زمان حکومت سلطان عبدالحمید دوم، در سال 1968 و سال 1985 به مسئولیت یکی از موزه های استانبول مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در نهایت در تاریخ 9 سپتامبر سال 1987 این آب انبار با وضعیت کنونی اش افتتاح گردید و گردشگران به راحتی می توانند در میان ستون های این سرداب به گردش بپردازند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 5 =